måndag 15 september 2014

Välkommen till min spelblogg!

Tillåt mig att presentera mig själv. Jag är Retro Gamer. Jag är också känd som Lille John, men här är jag herr Retro Gamer. Eller lord Retro Gamer, eller doktor Retro Gamer om ni tycker det passar bättre.

Jag är en 20-något snubbe som växte upp vid datorn. När jag var liten så fanns det onekligen en del saker man kunde göra i min hemby. Man kunde spela fotboll, vilket var väldigt populärt, man kunde också leka de gamla klassiska lekarna som bollen på sin plats och man kunde spela spel på datorn. Jag var inte speciellt intresserad av fotboll, men jag älskade spel och satt ofta väldigt länge och spelade. Jag tror att det första spelet jag någonsin spelade var Bubble Bobble eller Alley Cat, men jag är inte helt säker.

Det första spelet som jag kommer ihåg att jag skulle ha spelat måste ha varit Doom när jag var fem år. Jag tror inte jag var ensam, utan jag tror att det var så att brorsan och hans vänner spelade det och jag hängde över deras axlar och var nyfiken. Brorsan och hans vänner var coola på det sättet, de hade inget emot att lille Retro Gamer hängde med dem.
Doom spelade jag själv när jag var 7 år, tror jag. Hur frekvent vet jag inte, för vi hade också andra spel på datorn där hemma, Commander Keen är också ett spel som fortfarande väcker nostalgi hos mig och som jag fortfarande spelar nu som då.

På den vägen är det, jag har spelat en massa spel genom hela mitt liv. Så jag hade funderat en längre tid på att göra en blogg om spel. Men jag har ärligt talat inte lust att recensera nya spel för jag har inte så mycket att säga om dem. (dessutom recenserar jag modernare spel på min andra blogg, som ni kan hitta här.) Däremot älskar jag fortfarande "de gamla, goda klassikerna" och har en hel del att säga om dem.
Att jag skulle göra denna blogg blev självklart när jag satt och listade potentiella spel man kunde skriva om, som jag (och många andra barn) spelade när jag var liten. 30 namn kom jag på. Dessutom har jag också en del idéer till inlägg jag kunde skriva om som handlar om t.ex spelkulturen då jag växte upp osv.

Men nu har jag babblat tillräckligt. Låt oss fortsätta! Jag hoppas att ni ska trivas med min blogg!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar