tisdag 30 september 2014

The Secret of Monkey Island


Oooh, boy vad jag älskar dethär spelet!
Jag tänker inte göra som jag ursprungligen hade tänkt och skriva om alla Monkey Island-spel i ett inlägg, utan jag tänker fixa ett inlägg för varje spel. För varje spel förtjänar ett eget inlägg.

Monkey Island är ett point-and-click äventyr som släpptes 1990 av Lucasfilm Games, samma spelföretag som senare kom att utveckla en del Indiana Jones och Star Wars-relaterade spel. Idag har det bytt namn till Lucasarts. Det grundades av George Lucas.
Spelet använder sig av en spelmotor som kallades SCUMM, som stod för Script Creation Utility for Maniac Mansion), som ursprungligen utvecklades för spelet Maniac Mansion (ett annat spel som jag kommer att prata om i ett annat inlägg). Spelet för mig definierade vad "point and click" går ut på. Du kontrollerar din karaktär genom att föra musen över olika föremål eller ställen, välja "Walk to", "pick up", "Use" och karaktären försöker göra det. Detta kan vara irriterande ibland, om kararaktären av någon orsak inte klarar av att göra saker som är självklara. Jag vet inte hur det är i Monkey Island, men i Police Quest t.ex finns det tillfällen då du försöker öppna en dörr och textrutan läser "I don't know how to do that."

Handlingen
The Secret of Monkey Island handlar om Guybrush Threepwood som är en ung man som vill vara en fruktad pirat. Så han söker sig till SCUMM-baren, där han möter tre Viktiga Pirater som låter honom gå igenom tre utmaningar för att bli en pirat: Han måste vinna en fäktningsduell mot Carla (öns fäktningsmästare), gräva upp en skatt och stjäla något från guvernörens herrgård. Under dessa uppdrag får Guybrush höra berättelser om LeChuck, som var en pirat som dog i jakten på det mystiska Monkey Island. LeChuck hoppades vinna guvernörens dotter Elaines hjärta genom denna upptäckt. Men LeChuck är tillbaka i formen av ett spöke.

Guybrush träffar också på Elaine, som är guvernör, och blir förälskad i henne. Han tänker klara av alla prov och vinna hennes hjärta. Men när alla test är utförda så blir ön anfallen av LeChuck och hans pirater och Elaine blir kidnappad! Det är upp till Guybrush att rädda henne, så han samlar ihop en besättning och sätter kurs mot Monkey Island.
Han kommer dit och får reda på av några infödingar hur man förstör spöken med hjälp av en magisk rot som de gör "Root beer" av. När Guybrush slutligen hittar LeChucks skepp (och har sprayat en del av Lechucks besättning) så får han reda på att LeChuck har åkt tillbaka till den första ön för att gifta sig med henne i deras kyrka.
Guybrush åker dit och det blir en strid mellan LeChuck och Guybrush, vilket drar ut en stund med tanke på att Guybrushs root beer är slut. Som tur är hittar han en flaska gammal root beer som han sprutar på LeChuck, vilket får honom att explodera.
Guybrush och Elaine har ett romantiskt ögonblick medan LeChuck fortsättningsvis exploderar över himlen som fyrverkerier.

Spelet och jag
Jag spelade detta spel när jag var ganska liten. Jag var imponerad av hur vackert det var. Speciellt den första ön, Melee island, var vacker för att det var alltid natt och stjärnklart. Många år senare då jag var i armén så satt jag ute i skogen vid en vaktpost. Jag vet inte var månen befann sig, för skogen var nattsvart men himlen var stjärnklar. Det var väldigt stillsamt och väldigt vackert. Jag tror tyvärr jag var den ende i min pluton som kunde uppskatta ett sånt stillsamt ögonblick.
Det enda jag kunde tänka på då jag satt där var denhär scenen:

Jag vet att många skulle säkert tycka att grafiken ser gammal ut ("Njää, Skyrim är mycket vackrare..!!"), till vilket jag har bara en kommentar: Grattis! Ska du ha en medalj?
Det är inte poängen att det inte ska se perfekt ut! Precis som när folk njuter av tavlor som inte ser äkta ut, så njuter jag av detta spel för att det ser ut som det gör.

Spelets humor kan vara lite löjlig ibland. Secret of Monkey Island är inte ett spel som är tänkt att tas på allvar, utan det är tänkt som ett komiskt, smått löjligt spel.

En annan detalj
Låt mig poängtera ut en annan sak: Påminner inte detta spels handling om något annat? Ung färsk man blir förälskad i guvernören i pirat-tider? Hon blir kidnappad av spökpirater, så vår unge hjälte måste samla en besättning för att rädda henne? Påminner inte detta om något.... Typ en film... Som kom ut i tidigt 2000-tal...? Ger ni upp?
Kanske denna bild hjälper?
Jag hittar inte på dethär eller bara påstår att det finns små likheter: Pirates of the Caribbean var ursprungligen tänkt att vara en filmatisering av Monkey Island! Ted Elliot som skrev manuset till Pirates of the Caribbean jobbade också på ett manus till en Monkey Island-film. Den skulle ha varit regisserad av Steven Spielberg, men projektet blev nedlagt tre år innan Curse of the Black Pearl hade premiär. Så Ted tog sitt manus, skrev om det och Disney hoppade på.
Det blir roligare: Ron Gilbert som skapade Monkey Island-spelen har sagt att det fanns två inspirationskällor till hans spel. Den ena är boken On Stranger Tides av Tim Powers och den andra är Pirates of the Caribbean-attraktionen som finns i Disneyland.
Tänk på det: Pirates of the Caribbean-filmerna inspirerades delvis av Monkey Island-spelen som i sin tur inspirerades av Pirates of the Caribbean-attraktionen. 
När jag såg filmen på bio så tänkte jag att "dethär är så nära en trovärdig Monkey Island-film vi kommer utan att dra in LeChuck och dåliga skämt". 

Men ja, låt oss återgå till spelet:
Detta spel ligger mig varmt om hjärtat. Jag har aldrig slutat älska detta spel och blir fortfarande varm av nostalgi om jag ser det.
Jag kan dock förstå att om man aldrig har sett detta spel förr och börjar spela det nu, så blir man kanske lite förvirrad.
Jag har inte så mycket mera att säga om det första Monkey Island-spelet, annat än att ni ska ge det en chans! 
Nu ska jag ut och sjöröva lite.
Ville bara avlsuta med en vacker scen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar