tisdag 16 september 2014

Lands of Lore - The Throne of Chaos

Här kommer en riktig klassiker för mig och många i min närkrets. Det var bland annat på grund av detta spel som jag tog ett första djupdykning i fantasyträsket och där har jag mer eller mindre suttit sen dess.

Spelserien Lands of Lore tillverkades av Westwood studios och blev publicerat av Virgin Interactive. Westwood Studios hade vid det skedet redan tillverkat flera spel som var baserat på Dungeons and Dragons-rollspelen. Men till skillnad från dessa spel så hade Lands of Lore en aktiv linjär story-line och du kunde inte skapa din egen karaktär på samma sätt.
Jag tänker här prata om det fösta spelet i serien, The Throne of Chaos, för det var det första och enda spelet i serien jag spelade när jag var liten. Jag har nu som vuxen fått tag i tvåan och trean men har inte ännu spelat igenom dem. Det var ursprungligen tänkt att det skulle bli sju spel, men det kom bara tre.

Throne of Chaos börjar med att kung Richard LeGrey av slottet Gladstone behöver en förkämpe. Du kan i detta skede välja mellan fyra olika karaktärer: Ak'Shel, en dracoid (en drak/ödle-hybrid ras) som är specialiserad på magi; Kieran, en huline (en katt/människa hybrid) som är specialiserad på smidighet ; Michael, en människa som är specialiserad på rå styrka och Conrad, en människa som är lite av varje. Det är inte egentligen viktigt vem du väljer, för det finns sätt att höja karaktärernas förmåga: Om du använder mycket magi så kommer du automatiskt att få flera poäng till magi, om du slåss mycket med svärd så kommer din styrka att höjas automatiskt. Ett trick jag gjorde nu som vuxen var att helt enkelt hitta ett hörn och kasta flera trollformler tills jag var utan mana, vila lite och sen kasta lite till, upprepa X antal gånger.

Handling
Berättelsen handlar om att Richard har hört att Scotia, en häxa och hänförare för den orchiska Mörka Armén, har fått tag i "The Nether Mask", en artefakt som kan få användaren att anta vilken skepnad som helst. Din hjälte blir skickad för att leta reda på Roland som har i sin ägo en annan artefakt, "The Ruby of Truth", som kanske skulle kunna hjälpa till att förstöra Scotia. Vår hjälte får reda på att den mörka armén har redan stulit the Ruby of Truth. Och när han återvänder till Gladstone får han reda på att kung Richard har blivit förgiftad av Scotia själv! Hon var farligt nära att döda honom, men slottets hovmagiker lyckades stoppa Scotia. Kungen blir inlåst i en magisk sköld som ska för tillfället skydda honom från vidare effekter från giftet. Vår Hjälte måste resa ner till en grotta för att leta reda på ett orakel, Draracle, för att få ett recept på ett motgift som kan bota honom.
Så läget är nu följande: Vår hjälte måste resa över landet, hämta alla ingredienser, rädda kungen och förgöra Scotia och rädda landet. Det låter väldigt enkelt, men berättelsen blir mer och mer komplicerad ju längre du går.
När du kommer till ett träsk så stöter du på folkslaget Gorka. De har överfallit och avrättat orcherna som hade stulit "the Ruby of Truth". För att få den från Gorka måste du göra något för dem...
Dessutom är ingredienserna lite komplicerade, så det blir som en gåta att lista ut vad oraklet kan ha menat när han säger att ingredienserna består av "kraft från hjärtat av din egen moder", "du måste slakta djuret vars kött har aldrig levat", "du måste samla från Dödets djup", "Du måste gripa tag i din fiendes sötma.". Det är lite klurigt, men det går att lista ut genom spelets gång.

Om spelet
Spelet tog jättelänge att klara när jag var liten. Men då vi äntligen gjorde det så var det oerhört tillfredsställande. Du kontrollerar alla rörelser med musen och att klicka på pilar som pekar åt vilket håll du ska gå. (se bilden till höger). Du klickar på de små vapen-ikonerna som finns uppe på högra sidan om karaktärsporträttet för att slåss fysiskt och du klickar på den gula symbolen på den nedre högre sidan bredvid karaktärsporträttet.
Kontrollerna var med andra ord oerhört lätta i mitt tycke. En del kanske anser att det är för enkelt, för när du slåss så klickar du bara på "slå"-knappen och så klyver det fienden. Det finns inte på så sätt några komplicerade sätt att slåss mot fiender.
Musiken och ljuden i spelet var inte vanliga högljudda PC-ljud, utan det var så att säga "riktig musik" och "riktiga ljud" till.

Betyg
Detta spel är bland mina absoluta favoriter. Jag blev jätteglad när jag kom över det via gog i våras, för jag hade i flera år försökt få det att fungera via en emulator (ja, jag har skivan kvar hos mig), men jag fick aldrig ljudet att fungera, eller så frös det eller så fick jag något annat problem. Jag rekommenderar den hemsidan varmt till retro-gamers där ute: Gog.com, för där finns en massa gamla spel. De kostar en liten slant, men de fungerar perfekt på nya maskiner med ljud och allt och du behöver inte krångla med någon emulator.

Nu fick jag lust att dra ett bordsrollspel i fantasy anda.... Jag menar jag har förr moddat om Spirit of the Century till fantasy-miljöer, så det borde inte vara så svårt att göra.
Jag lämnar denna recension med en liten låt som jag tycker passar stämningen i hela spelet:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar