onsdag 17 december 2014

Monkey Island 2: Lechucks Revenge



Åhoj, mina vänner!
Nu ska vi prata om ett till spel som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Det hör till kategorin spel som jag och mina kumpaner spelade då vi var små.
Jag pratar om den andre delen i Monkey Island-serien: LeChucks Revenge!

Handling
Vår hjälte, piraten Guybrush Threepwood från förra spelet sitter vid en lägereld och berättar om hur han besegrade LeChuck i det förra spelet. Piraterna är trötta på den berättelsen och frågar om han inte har några andra berättelser. Guybrush avslöjar för dem att han håller på att leta efter en piratskatt, den största piratskatten som finns. Den är känd bland folk som "The Big Whoop". Han är inte den enda piraten som är ute efter att finna The Big Whoop....
Samtidigt visar det sig att spökpiraten LeChuck från det förra spelet inte alls är död. Guybrush hade kvar LeChucks gamla skägg från ettan, vilket blir stulet för att återuppliva honom. LeChuck planerar förstås en hämd mot Guybrush.
Det finns myycket mera att säga om handlingen, men jag tänker inte avslöja för mycket.

Om spelet
Grafiken är lite bättre än ettan. Men fortfarande fungerar spelet på samma sätt, du pekar och klickar vad du vill göra. Spelet går ut på att du löser olika pussel med olika föremål precis som ettan. Under spelets gång åker du runt till fyra olika öar som du kan utforska.
Spelet är komiskt, men här måste jag ge spelet lite minuspoäng för en del skämt är helt enkelt dåliga. Men samtidigt så är det inte ett stort minus eftersom ettan (och resten av spelserien) använder sig av dåliga skämt.
Musiken och ljudeffekterna i allmänhet är bättre utvecklade än ettan.

En rolig detalj med detta spel är att det var det första pussel-spelet där du fick välja svårighetsgrad i början, "Monkey Island 2" och "Monkey Island 2 Lite". Det stod på omslaget att "Monkey Island 2 Lite" är till för spelrecensenterna. Gissa om jag kände mig träffad när jag läste det, för gissa vilken nivå jag valde!
Guybrush har äntligen odlat ett skägg i detta spel. Men få inga förhoppningar, det försvinner i trean.

När spelet släpptes fick det en massa rosor av kritikerna. Det prisades för alternativet att spela "lite", vilket gjorde att oerfarna spelare också kunde njuta av spelet. Det rosades också för att den hade "jättebra allt", om jag får fatta mig kort. Den hade helt enkelt jättebra grafik, jättebra ljud och musik, jättebra kontroller.... "Jättebra allt" helt enkelt. Än idag dyker det upp på listor över "bästa äventyrsspel".

Spelet fick en makeover och blev släppt igen 2010 till PC, Playstation 3, Iphone, Ipad (andra saker med I) och Xbox 360. Denna version av spelet har bättre grafik, bättre ljud osv. Monkey Island 2 Lite har helt blivit borttaget och istället har en del pussel blivit lättare. Denna remake blev inte lika väl emottagen som det gamla. Det var lite problem med kontrollerna och en del pussel var för enkla.
Personligen föredrar jag det gamla. Men jag har hört att man kan ställa in det nya så det ser ut som det gamla.


Mitt slutbetyg
Monkey Island 2 är ett av mina favoritspel. Trots att jag föredrar ettan så är det en jämn match som är nästan omöjlig att se vinnaren! Men ettan vinner helt enkelt för att det har mindre löjliga skämt än tvåan. Men det är en väldigt jämn match!
Och nu när det har blivit rereleased så rekommenderar jag att ni tar er en titt på detta klassiska spel! Men spela i så fall på den gamla grafiken för att få den fullständiga upplevelsen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar