onsdag 24 december 2014

Custers Revenge

Innan jag börjar så tänker jag säga till mitt försvar att jag inte spelade detta spel!
Jag känner till det tack vare internet och det är antagligen det mest kontroversiella spelet jag har hört om. Det är onekligen ett spel som har skapat historia och därför anser jag att detta spel kan jag prata om.

Handling
Du spelar General George Armstrong Custer, en "krigshjälte" från amerikanska inbördeskriget (ingen vet helt säkert hur hjältelik han var).
Han befinner sig naken på ett slagfält med endast en hatt och en röd scarf runt nacken. Han ska gå från ena sidan av skärmen till den andra. Han ska undvika pilar som regnar ner över allt. På andra sidan av skärmen finns en naken indiankvinna som är bunden vi den påle. När Custer kommer över till henne så har han sex med henne. Spelaren får mera poäng ju mera sex han har med henne.
Det är allt.

Om spelet
"Hands off my Pixels!"
Spelet släpptes 1982 till Atarai 2600 av företaget Mystique. Det blev genast ökänt för att det stod på förpackningen att spelet inte fick säljas till minderåriga. Det stod i manualen att om ett barn råkar komma på föräldrarna med att spela detta spel så ska man säga att Custer och Indiankvinnan dansar. På baksidan av förpackningen stod det "She's not about to take it lying down, George! Help is on the way. By God! He is coming."

Var spelet kontroversiellt? Nä, inte särskilt, jag menar vad finns det att klaga på? Säkert fanns det två personer som tyckte att grafiken var dålig. För övrigt var det tyst....
SÅKLART var spelet kontroversiellt! Det är ett spel som handlar om att vara en vit kille från amerikas historia, som går över ett fält för att våldta en kvinna som är bunden vid en påle. Att hon är ursprungsamerikan hjälper inte heller.
Feministiska grupper, talesmän för ursprungsamerikanerna och spelrecensenter protesterade mot spelet. Intressant att ingen historiker-organisation klagade över att General Custer blir porträtterad på det sättet. Atari, konsolen som spelet släpptes för, försökte stämma Mystique.
Speldesignern försökte säga att kvinnan inte alls blev våldtagen, utan hon var frivilligt med på allt. Jag menar då är ju allting okej, eller hur?

Denna kontrovers gav spelet en massa extra publicitet och resulterade i att 80 000 spel såldes innan det äntligen blev nedtaget från hyllorna och inte fick säljas mera. Därför är detta spel idag väldigt svårt att få tag i, det skulle säkert gå att få tag i via internet om man är tillräckligt sjuk för att vilja ha det. Detta spel har listats flera gånger som det mest kontroversiella, rasistiska och värsta spelet som någonsin har gjorts.
Mystique blev uppköpt 1984.

Jag har aldrig hört om ett sånt kontroversiellt spel. Vilket är intressant. Jag menar det finns våldsamma spel. Det finns spel där kvinnor i allmänhet är nästan icke-existerande eller har en nedvärderande roll.
Men våldtäckt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar