måndag 15 februari 2016

Bästa gamla soundtracken

Det finns en del soundtrack som jag minns från spel som väcker olika känslor hos mig. En del av dem gör mig tårögd av nostalgi, andra är helt enkelt bra soundtrack som jag kommer ihåg.
I ingen speciell ordning tänker jag lista några soundtracks som jag minns.
Jag har garanterat missat något! Skulle jag lista 100-något soundtrack skulle jag kanske få dem alla. Men nu får ni nöja er med dessa! Enjoy!

1. Mystic Towers


När jag hör detta Soundtrack så får jag alltid lust att gå ut på ett episkt äventyr över berg och skogar!

2. One must fall 2097


Om jag någon gång börjar wrestle så måste jag ha detta som min temalåt!

3. Jazz Jackrabbit 2



En av mina kompisar skaffade spelet då vi var små och vi spelade förstås det jättemycket. Hela soundtracket får mig att tänka tillbaka på den tiden i lågstadiet då vi satt hemma hos någon och spelade tills någon morsa ringde och ville ha hem oss tillbaka. 

4. Heroes of Might and Magic III


Jag spelar fortfarande detta spel nu som då! Det är helt enkelt ett fantastiskt spel som är otroligt vackert gjort. Det är ett fantasy-strategispel där du kommenderar arméer av fantasyvarelser. Och en av de grejerna som lyfter upp hela spelet är förstås soundtracket.  Jag tänker så hårt använda det om jag någon gång börjar spelleda ett fantasy-bordsrollspel.

5. Chani's Eyes från Dune

Jag är nästan säker på att det var ödet som ville att jag skulle bekanta mig med Dune-serien. En av mina vänner hade ett strategi/rollspel till datorn som var i stort sett samma berättelse, fast som ett spel. Grafiken var ganska bra, jag gillade ökenscenerna. Men denna låt har fastnat i mitt minne och jag har alltid fascinerats av hur mystiskt det lät.
Jag borde läsa om den första boken i Dune-serien.

6. Dai från Normality
 Vill egentligen sätta hela Normality-soundtracket här, men det blir så mycket, så jag väljer ut den låten som har hängt med mig mest. Som har fastnat mest i mitt minne.

7. Intromusiken till Kings Quest 5


Hela denna 13-minuters låt är tänkt att täcka hela introscenen till spelet Kings Quest 5. Därför finns det många musikstycken som ändrar abrupt för att något händer. Men jag älskar detta soundtrack för det har mycket mysiga delar, mycket glädje, mycket äventyrsanda! Samla ihop mina bästa vänner och gå västerut bara för att se vad vi hittar där!

8. Monkey Island-temalåten

 Före Pirates of the Caribbean hade vi Monkey Island-spelen. Och trots att jag nu valde temalåten från det tredje spelet så älskar jag temalåten från ettan och tvåan också. Samma låt, annan förpackning!
Denna låt fyller mig också av äventyrskänsla och nostalgi!

9. Keen 6, musiken från första banan
 Commander Keen måste ha varit bland de första spelen jag spelade. Åtminstone är det det spelet som jag kommer ihåg. Så när jag hör denna låt så tänker jag tillbaka på då jag och mina syskon satt kring datan och styrde runt unge Keen på hans äventyr!

10. Treegate från Myst
 Trots att jag inte kom särskilt långt i Myst som liten så älskade jag grafiken och musiken. Det är väldigt stämningsfullt att lyssna på och känns oerhört avslappnande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar