söndag 6 september 2015

Maniac Mansion

Detta spel är en sann klassiker! Det kom ut det året jag föddes, i Nådens år 1987. Jag spelade det inte så mycket när jag var liten, för jag spelade uppföljaren först. Men innan jag pratar om det spelet så vill jag prata om detta!

Handling
Du spelar tonårspojken Dave Miller. Din flickvän har blivit kidnappad av en galen vetenskapsman, Dr Fred Edison, som bor i en herrgård tillsammans med familj. Du samlar ihop dina bästa vänner i ett försök att rädda henne!
Det visar sig senare att den galne vetenskapsmannen egentligen är under kontroll av en intelligent meteor som krashade utanför huset för många år sen.


Om spelet
Det är ett ganska standard point-and-click spel med några större skillnader.
Om en av Dr. Freds familjemedlemmar får syn på dig så kan de ta fast dig och slänga dig i en fängelsehåla (och i vissa fall: Döda dig! Ja, du kan faktiskt DÖ i detta Lucasarts spel!). Om hela gänget är fast i fängelsehålan så kan vi räkna med Game Over.
När spelet börjar får du välja två av sex karaktärer som ska följa med Dave i Edison-huset. De har alla olika förmågor, t.ex Syd och Razor kan spela instrument medan nörden Bernard kan reparera saker.

Betyg
Spelet är en brain-teaser. Det är svårt att klara av. Men det jag älskar mest med spelet är helt enkelt miljöerna, karaktärerna och hela storyn. Det känns som ett trevligt litet sommaräventyr! Jag rekommenderar spelet om du har tålamod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar