lördag 19 september 2015

Day of the Tentacle

 Yeeeeeeaaaah baaaby!!!!

Det här spelet håller en speciell plats i mitt hjärta! Fortfarande efter en massa år så blir jag glad när jag ser det!
Om jag tänker på min barndom hemma i Österbotten så tänker jag på mig, brorsan och syrran + några vänner som satt kring detta spel och försökte klara det.

Handling
Day of the Tentacle är uppföljaren till Maniac Mansion.
Purple Tentacle, en slags varelse som blev skapad av Dr Fred Edison, dricker giftigt vatten som rinner bredvid Dr Freds laboratorium. Det får honom att känna sig smartare, mera aggressiv. Han känner på riktigt som om han kunde..... TA ÖVER VÄRLDEN!!!

Green Tentacle skickar ett telegram till sin vän Bernard Bernoulli där han ber om hjälp. Bernard reser till huset för att stoppa Purple Tentacle! Med sig tar han sina vänner, blondien Laverne och roadien Hoagie. Men *gasp!* Purple Tentacle flyr! Dr Fred kläcker en plan: Han har byggt en tidsmaskin som heter Chron-o-jon. Han tänker skicka trion tillbaka till förrgår för att stänga av Sludge-o-maticen som skapade. Men maskinen fungerar inte som det ska så skickas Laverne 200 år i framtiden och Hoagie skickas 200 år bakåt! Och Bernard landar i vår tid.

I framtiden har Purple Tentacle lyckats med att ta över världen. Människor har blivit jämställda med husdjur.
200 år bakåt så visar det sig att "The Founding Fathers" använder huset Edison för att skriva på självständighetsförklaringen.
Så situationen är följande:
Hoagie är fast på 1790-talet. Han måste hitta ett sätt att komma därifrån.
Laverne är fast på 2190-talet. Hon måste hitta ett sätt att komma därifrån.
Bernard måste hjälpa sina vänner att komma tillbaka.
OCH de måste stoppa Purple Tentacle från att ta över världen!

Om spelet
Det är ett point-and-click spel, inget nytt under solen där.
Det som får spelet mest att sticka ut för mig är grafikerna. Precis som med Sam & Max: Hit the Road så får man känslan av att dessa är seriekaraktärer. Faktiskt så händer en del saker i spelet som är väldigt typiskt komiska inslag från gamla barnprogram.
Det jag älskar med detta spel är hur Hoagie och Laverne måste ibland använda det faktumet att de reser i tiden för att kunna klara sig.
T.ex vad när Laverne behöver en flaska vinäger men det finns ingenstans. Lösningen är att Hoagie på 1790-talet gömmer en flaska vin någonstans. Vänta 400 år och voilá, vinäger!
Karaktärerna är väldigt färgstarka och roliga.
Hoagie är en slapp heavy metal-dude. Det betyder att när han möter George Washington så är hans spontana reaktion "Woah, you're like George Washington, dude!" på vilket George svarar helt kort "Yes, very much like him."
Dr Fred är fortfarande vår stereotypiskt galne geni som gnider sina händer vart han än går. 

Spelet kan verka lite krångligt, vilket tyvärr är sant för många point-and-click spel från 90-talet. När du kör fast någonstans så sitter du fast i evighet. Nu för tiden finns internet med walkthroughs, men på 90-talet var det hemskt att sitta fast!

Betyg
Detta spel får lugnt 9 från mig! Det har åldrats bra, men jag tror tyvärr inte att det är något som nödvändigtvis skulle gå hem hos ungar i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar