fredag 8 maj 2015

Stonekeep



När jag var liten i en spelbutik så sa farsan att jag och brorsan fick välja vilket spel vi ville. Jag tror det måste ha varit någons födelsedag eller så kände han sig generös, jag minns inte. I vilket fall som helst så fick jag syn på Stonekeep. Det såg bara så coolt ut med en skelettkrigare som kommer mot en! Handsken är kastad! Utmaningen är antagen! Kom an, ditt gamla benrangel!

Handling
Du spelar Drake från staden Stonekeep. När du är tio år förstörs staden av den galne guden Khull-Khuum. Staden sjunker djupt ner i marken. Tio år senare återvänder du till ruinerna där du blir mött av gudinnan Thera. Hon drar ur din själ ur din kropp och skickar dig ner till Stonekeep så att du ska kunna leta efter en del magiska klot som tillhör andra gudar. Det ska kunna rädda Stonekeep. Här är introvideon:


Om spelet
Som ni märker så är introvideon gjord med en blue-screen effect vilket såg jättecoolt ut på sin tid. Resten av spelet är ett enda långt s.k "dungeon crawl". Du går runt i mörkar korridorer och grottor och slåss mot monster. Du får också flera kompanjoner längsmed vägen.
Du rör dig framåt med musen och klickar dig omkring.Stridstekniken är ganska basic: Du drar fram ditt svärd och hackar på motståndaren tills den faller. Men det finns ett avancerat magisystem med runor som jag inte orkade lära mig. Jag är mera en gammal hederlig barbar än någon magiker.

Vad jag tycker är roligt är att inga monster anfaller dig bakifrån. Om du går i grottan och en orch tänker anfalla dig så går den runt dig och anfaller framifrån. Man måste beundra orchernas ridderlighet.

Stonekeep blev väl mottaget, men fick negativ kritik eftersom Interplay Entertainment hade i flera år pratat om hur revolutionerande spelet skulle vara. Mycket prat, lite resultat helt enkelt. Det har kallats för "en bortkastad möjlighet", speciellt när det inte kom en uppföljare. Jag håller med, Stonekeep hade potential att bli en riktigt stor franchise.

Betyg
Spelet har åldrats bra tycker jag. Åtminstone utseendemässigt ser spelet fortfarande fint ut. Det känns klaustrofobiskt att gå omkring i mörka korridorer, bara för att höra fotsteg komma rakt mot dig. Och senare formar sig orcher eller andra hemska varelser!
Stonekeep är ett spännande gammalt spel, som jag hoppas jag får tag i igen.
 Här är en playthrough.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar