fredag 8 maj 2015

Dragon Lore: The Legend Begins



Detta spel tillsammans med Lands of Lore var en ingång till fantasy för mig. Det utvecklades av Cryo Interactive och kom ut på nyårsafton 1994. Jag blev förstummad av hur stora landskapen såg ut i detta spel, eftersom det var det första spel jag hade sett (förutom Myst och 7th Guest) som hade fullständiga 3D-landskap. Trots att spelet ser primitivt ut idag så kändes det toppmodernt på den tiden då jag spelade det.

Handlingen
Intrigen är egentligen som vilken annan stereotypisk fantasyberättelse som helst. Du, Werner von Wallenrod, har växt upp på en bondgård. När du fyller 18 år får du reda på att din riktiga far var en respekterad drakryttare som blev mördad. Du måste nu lämna ditt hem för att kräva din titel som drakryttare och utkräva hämnd över den som mördade honom. Det betyder också att du måste vinna respekt hos de andra drakryttarna så att de vill godkänna ditt arv och ta med dig i Drakryttarnas Orden.


Om spelet
Spelet styrs med musen. Du klickar på olika föremål för att göra saker, du klickar för att gå framåt, du klickar för att prata. En del pussel blir krångligare att lösa än vad de kunde vara, eftersom du rör dig fram en bild åt gången. (se på youtubevideon där nere så förstår ni vad jag menar) Du rör dig med andra ord allt annat än smidigt.
Stridssystemet är löjligt enkelt i detta spel, du drar fram ditt svärd och hackar på din motståndare tills den faller ihop. Ibland gör den det och ibland inte.
Uppdragen du kan få är också löjligt enkla. När du t.ex befinner dig i ett värdshus så vill ägarna att du ska hämta honung. Vet ni vad? Det enda stället du kan gå till i det området förutom värdshuset är en grotta som ligger i närheten. Och vet ni vad annat? Det finns ett bo med gigantiska bin där! Tur att det låg så nära!

När spelet kom ut såg det banbrytande ut, jag var inte den enda som tyckte det. Spelet hade samma problem som Myst och 7th Guest: Det var väldigt krävande för en dator att kunna köra Dragon Lore. Som tur är så fick vi spelet 1996 tror jag.

Betyg
Jag kan inte säga att spelet har åldrats särskilt bra. Grafikerna ser väldigt stela ut. Visst såg Myst också stelt ut, men det fungerade ändå väldigt bra. Här ser allting bara kantigt och ganska kallt. Dessutom känns världen oerhört öde eftersom det är så lite människor som går omkring. Jag tror jag har stött på sammanlagt tio personer i hela spelet.
 Spelet får fem av tio. Det är väl ett helt okej spel, antar jag....

Här är en playthrough. Enjoy!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar